Guldörat 2023: Nu kan du anmäla bidrag och köpa biljett

Från och med idag är det fritt fram att nominera bidrag till radio- och poddbranschens finaste pris: Guldörat. Samtidigt inleds biljettförsäljningen inför årets Guldörat-dag som hålls 18 oktober på Vasateatern i Stockholm med seminarier, samtal och inspiration på dagen som följs av en storslagen prisutdelningsgala på kvällen.

I år har Guldörat utökats med fyra nya kategorier: Årets sport, Årets barn, Årets programpunkt och Årets stjärnskott. Vinnarna i de tre förstnämnda kategorierna utses av en jury, medan vinnaren i den sista kategorin utses av branschföreningen Radioakademin som också står bakom Guldörat.

”Guldörat 2022 blev den mest lyckade på många år och vi fortsätter i samma spår på Vasateatern och jag hoppas att Guldörat 2023 blir ännu bättre med fler givande seminarier på dagen och med ännu mer fest på galan” säger Radioakademins ordförande Anders Elfström.

En ytterligare förändring jämfört med tidigare år är att ett bidrag endast kan anmälas i en kategori. Bidragen ska ha sänts eller publicerats under perioden 15 augusti 2022 till 15 maj 2023. Senast 31 maj ska ditt tävlingsbidrag vara inlämnat via anmälningsformuläret som du hittar här.

Här är alla kategorier där du kan tävla med ditt bidrag i Guldörat 2023:

Årets avslöjande
Årets barn – ny kategori
Årets dokumentär
Årets genombrott
Årets ljudkampanj
Årets programpunkt – ny kategori
Årets sport – ny kategori
Årets stjärnskott – ny kategori

Årets fakta (radio)
Årets intervju (radio)
Årets liveögonblick (radio)
Årets morgonshow (radio)
Årets underhållning (radio)

Årets fakta (podd)
Årets intervju (podd)
Årets underhållning (podd)

Radioakademins hederspris

Årets programledare radio (publikpris)
Årets programledare podd (publikpris)
Årets podd (publikpris)

Onsdag 18 oktober återkommer Guldörat till Vasateatern efter förra årets utsålda evenemang. Biljetterna släpps idag och du köper dem här.

Radioakademin arrangerar Guldörat i samarbete med produktionsbolaget Brand New Content och löpande under våren presenterar vi spännande talare och intressanta seminarier, paneler med mera.

Förra årets nyhet med ett kommersiellt spår kommer tillbaka – i år med temat ”Värde och effekt av ljudreklam”. Missa inte när en ljudidentitet skapas direkt på plats eller när de stora kommersiella ljudbolagens försäljningsdirektörer möts i en panel och siar om framtiden.

Ny ordförande för Radioakademin

På sitt årsmöte har Radioakademin som arrangerar Guldörat valt Anders Elfström, VD på produktionsbolaget Filt, till ny ordförande. Han ersätter Helena Bremberg från Sveriges Radio.

– Det är en ära att ha fått förtroendet att vara ordförande för Radioakademin efter många år som ledamot och att leda arbetet med att vidareutveckla Guldörat både som gala och branschpris, säger Anders Elfström.

Anna Rastner från Bauer Media sitter kvar som vice ordförande medan Mattias Hermansson från Sveriges Radio blir sekreterare. Patrick Mannerström från RCS återvaldes som kassör.

Nya ledamöter är Samira Othman, kanalchef på P4 Halland, och Helena Huhta, programchef på Sveriges Radio Finska. De ersätter Helena Bremberg och Kajsa Hallberg från Sveriges Radio.

Radioakademin är en ideell förening som grundades 1992 med syfte att gynna radio- och poddbranschen som helhet. Den består av alla större aktörer inom radio och podd-världen i Sverige, bland andra Sveriges Radio, UR, Bauer Media, Viaplay Group, Spotify, Acast och Podme.

Guldörat är radio- och poddbranschens stora pris och Guldörat-galan och branschdagen arrangeras i år den 18 oktober på Vasateatern i Stockholm.

Information om hur man köper biljetter och anmäler bidrag kommer senare.

Från Guldörat 2022

Ginna Lindberg, Sveriges Radio.

Ginna Lindberg om Radiokorrespondenterna Ryssland

Ett avsnitt av Radiokorrespondenterna Ryssland spelades in under Guldörat-dagen. Inför inspelningen berättade Ekots utrikeschef Ginna Lindberg om hur programmet startade en vecka före den fullskaliga invasionen av Ukraina och hur programmet har funnit sin publik.

”17 februari döpte vi om Radiokorrespondenterna till Radiokorrespondenterna Ryssland. Det nya namnet gäller närmaste månaden, sade vi, men det har blivit betydligt längre. I det första avsnittet med Jesper Lindau som programledare fanns Johanna Laurén med som precis hade tagit sig in med nattåg och vår Bryssel-korre förklarade vad som hände i Natos huvudkvarter och om det nervösa säkerhetsläget” säger Ginna Lindberg.

Publikintresset har märkts både i lyssnarsiffror men även i engagemanget.

”Redan från början vällde det in frågor till podden, behovet verkade oändligt. Lyssnarsiffrorna steg snabbt: de dubblades först och därefter tiodubblades de” fortsätter Ginna Lindberg.

Under hela kriget har SR:s egna reportrar och externa experter rapporterat i Radiokorrespondenterna Ryssland.

”24 februari var den fullskaliga invasionen ett faktum. Hela den här tiden har våra korrespondenter och experter envist rapporterat – de har givit oss rösterna, rapporterat från skyddsrum och massgravar, pratat med folk i Ukraina och Ryssland och förklarat slag, sanktioner, krigslagar och kärnvapenhot” säger Ginna Lindberg.

”En trovärdig utrikesjournalistik bygger på kunskap och närvaro men också på att kunna ge sammanhang, bredd, ljup och perspektiv så att lyssnarna kan förstå vad som händer. Jag är så stolt över våra kollegor i det här dramatiska och historiska skedet” säger Ginna Lindberg.

Lyssna på Radiokorrespondenterna Ryssland från Guldörat här:

 

Kalle Berg, Göteborgs-Posten.

Ljudvåg på hemmaplan

Digitaliseringen har påverkat alla medier, även de lokala. Medan tidningarna har kommit långt i digitaliseringen ligger radion efter. Det konstaterade Mattias Hermansson, omvärldsanalytiker på Sveriges Radio, som ledde programpunkten Ljudvåg på hemmaplan om utvecklingen för lokal radiojournalistik.

En av deltagarna var Kalle Berg, som tills nyligen arbetade med Morgonpasset i P3, men som sedan sommaren ingår i Göteborgs-Postens satsning på ljudinnehåll. På måndag startas Nyhetsshowen, som är ett direktsänt nyhetsprogram som även ges ut som podd.

”Det lyssnarna kommer att få höra är en daglig nyhetsmorgonshow som sänds live från Göteborg med blick på världen. Vi kommer prata om dagens snackisar – inte främst lokala utan de stora nyheterna. Två programledare kommer varje morgon presentera dagen två största stories för varandra på ett genomarbetat sätt. Det ska vara rappt och roligt om det går. Sedan blir det en gäst och därefter ett mer improviserat segment på slutet som vi kallar ”bakvagnen” med lite lättare nyheter från dygnet som gått” säger Kalle Berg.

”Idén kommer ifrån när jag och en kompis började prata om att det fanns en lucka i nyhetsutbudet som är någonstans mellan Morgonpasset och P1 Morgon. Ett renodlat nyhetsprogram som görs på ett personligt och fritt sätt som kan gå från allvar till humor men sakna musikinslag” säger Kalle Berg.

”Många dagstidningar gör korta nyhetspoddar och har ofta New York Times The Daily som förebild. Vi känner att vi vill gå en annan väg, ingen annan dagstidning gör liveradio på morgonen” säger Kalle Berg.

Att programmet görs i Göteborg ska höras genom att man exempelvis bjuder in experter från staden eller genom samarbeten med Stampen-koncernens olika tidningsredaktioner.

Bonnier News gör också en satsning på lokalt ljud. Sydsvenskan och HD har redan poddutgivning och HD startade precis en nyhetspodd.

”Vi försöker fånga en yngre publik som är på språng med en snabb och rapp rapportering. Vi har fortfarande en liten publik men kurvan är på väg uppåt” säger Mattias Carlson från Bonnier News.

”Vi ser framförallt poddar som ett marknadsföringsverktyg att nå nya grupper och fungera som en ”inkastare” till produkten” men i framtiden kan det blir så att poddar kan ingå i tidningsabonnemanget” fortsatte Mattias Carlson.

 

Eli Sessions, BBC.

Har radion en framtid i bilen?

”Folk älskar fortfarande radio och radion är fortfarande stark i bilen. Det är upp till oss att det förblir så. Men vi måste bli bättre på att navigera komplexiteten i det nya läget” säger Eli Sessions från BBC. som är ansvarig för utveckling av innehåll i bilar och sitter i EBU Connected Car Advisory Group

”18 procent av vårt lyssnande görs i bilen och 10 procent av all tid som den brittiska befolkningen ägnar åt BBC görs i bilen. Bland de upp till 35 år är den siffran dubbelt så hög. Under de senaste tio åren har antalet som bara lyssnar i bilen fördubblats” säger Eli Sessions, som jämför radions plats i bilen med TV:ns plats i vardagsrummet.

Medan radiolyssningen har ökat totalt i bilar har BBC förlorat marknadsandelar till kommersiell radio och streamingtjänster. BBC har undersökt varför.

”Från början var det enkelt. Vi hade radio i bilen och det som fanns on-demand var CD-skivor och kassettband. En del lyssnar nu på sin mobil i bilen utan att koppla upp den mot ljudsystemet i bilen. Med Android Auto och Apple Carplay kan lyssnarna automatiskt koppla upp och det har blivit standard i rätt många bilmodeller” fortsätter Eli Sessions.

”Nästa steg är att hela bilen blir en radio, när de har fått ett eget SIM-kort mot mobilnätet. Det här har bara börjat och vi vet ännu inte om folk kommer gilla det. Google Automotive har slutit avtal med många biltillverkare som har misslyckats med att skapa ett eget ”dashboard” i sina bilar. Vi räknar med att 5-6 miljoner brittiska bilar kommer att vara helt uppkopplade mot internet 2030.”

”Biltillverkarna sluter avtal nu och vi i radiobranschen kan inte avvakta utvecklingen. Mitt budskap är att vi går mot en ”multimodal komplexitet” – vi har lämnat stadiet där det bara var att trycka på en knapp för att få igång radio i bilen. Det kommer finnas många fler sätt att interagera med ljud och vi måste förstå hur vi på bästa sätt ska ge det vi har till lyssnarna”

”BBC:s strategi för ljud i bilen har fyra delar: hybridradio, se till att BBC Sounds finns tillgänglig i bilarna, bygga starka nätverk med våra partners och slutligen att förstå användarnas vanor och önskemål.”

I en studie följde BBC 20 vanliga lyssnare under tre veckor. De iakttogs när de satte på och stängde av radion och om de pluggade in sina mobiler i bilen. En slutsats var att två tredjedelar inte visste vad de skulle lyssna, en annan att typen av bilresa påverkade publikens preferenser. På längre resor ägnade man mer tid åt att välja innehåll” sade Eli Sessions.

Eli Sessions berättade även om hybridradio, som är en teknik som nu införs i radiomottagare. Med hybridradio går det att få en gemensam stationslista för FM, DAB+ och internetradio och mottagaren kopplar direkt om till rätt distributionsform. Hybridradio ger också större möjligheter att utforma gränssnittet, utnyttja olika former av metadata och exempelvis ge plats för kommersiellt material. Han underströk också fördelarna med att även använda en egen plattform. Om en lyssnare byter radiokanal sker bytet förmodligen till en konkurrent, men om lyssnaren exempelvis använder BBC Sounds är det mer troligt att bytet sker till ett annat BBC-program eller -kanal.

BBC har i BBC Sounds-appen börjat utveckla spellistor med ett antal radioprogram som passar olika situationer. Ett exempel är ”Good Vibes Only”. Sådana spellistor är ett bra sätt att underlätta lyssning under korta resor, då lyssnaren inte vill ägna för mycket tid till att välja innehåll.

Eli Sessions är övertygad om att Google Automobile har vunnit kampen om att bli den internetbaserade plattformen för bilar.

”Vi arbetar med appar och Google för att se till att det fungerar – det är väldigt viktigt att samarbeta med partners. Det kanske är lockande att utveckla tjänster under några år och sedan presentera det, men det är mycket bättre att utvecklingen sker med samarbetspartners” säger Eli Sessions.

Tomas Granryd, head of digital partnerships på Sveriges Radio, Viaplay Groups radiochef Christer Modig och Mattias Björkman, head of podcast business på Bauer Media, deltog i en kort paneldiskussion efter Eli Sessions inlägg.

Tomas Granryd tyckte att tekniken för ljud i bilar fortfarande är för ”meckig” men att det finns många spännande saker som är på gång.

”Jag tror att radion kommer att fungera i bilen rätt länge, eftersom den har något unikt och är något som vi gillar. Det finns en poäng att det finns ett förvalt utbud, jag tror att de flesta inte orkar börja ändra inställningar och leta spellistor. Man gillar att någon annan valt utbudet” säger Tomas Graneryd.

Christer Modig menade att radion fortfarande har en stark ställning i bilen och en bra chans att bibehålla sin position.

”Men det krävs att vi samarbetar och gemensamt ser till att vi förblir starka. Om vi fortsätter med varsin egen app kanske lyssnarna väljer en av dem eller vad Google erbjuder dem. Vi har nu Radioplayer-plattformen gemensamt för att se till att våra kanaler kommer med i utbudet i bilarna” säger Christer Modig.

Mattias Björkman ser Radioplayer som en början på ett internationellt radiosamarbete som kan säkerställa radions framtid i bilen.

”Sverige eller Norden är absolut för litet för ett branschsamarbete inom radiobranschen för att få det här att fungera, frågan är om ens Europa-nivån räcker” säger Mattias Björkman.

Samarbetet med Radioplayer innebär att biltillverkare bara behöver vända sig till en organisation istället för alla radiobolag för att få radiofunktionen i bilen att fungera.

”Varje bilmärke skulle annars behöva ha kontakt med 4 000 radiobolag världen över för att få rätt typ av bilder, metadata och information om kanalerna. Det jobbet gör Radioplayer nu” säger Tomas Granryd.

Christer Modig menade att hybridradio på sikt kommer gör att konsumenten inte längre behöver bry sig om vilken distributionsform som används.

”Vi måste samarbete på både FM, DAB+ och IP. Vi är överens om den utmaning vi har framför oss och måste spela spelet rätt med vårt innehåll. Vi behöver fler kanaler för att få ut vårt innehåll och antingen sköter vi distributionen själv eller så överlåter vi allt till Google” säger Christer Modig som sa att ljudinnehåll med Viaplays stora sporträttigheter är ett möjligt innehåll som kan komma.

Missa inte Guldörat 20 oktober – Titti Schultz leder dagsprogrammet på största scenen

Titti Schultz. Foto: Magnus Ragnvid.

Guldörat-dagen (tidigare Radio- och poddagen) rycker allt närmare – torsdag 20 oktober fylls Vasateatern i Stockholm av spännande seminarier, paneler och föreläsare på dagen som sedan följs av prisgalan på kvällen som leds av Gry Forssell.

Såväl dagsprogrammet som galan på kvällen har byggts ut rejält jämfört med tidigare år.

På stora scenen i Vasateatern leds dagsprogrammet av Titti Schultz, belönad med Guldörat som Årets radioprogramledare både 2020 och 2021! Titti är en av de radioprofiler vars röst nått och når flest lyssnare runt om i vårt land, med en lång karriär i både kommersiell radio och i public service. 

Dagsprogrammet består av tre ”spår” med seminarier, paneler och föreläsare på tre olika scener. Ett av spåren är helt dedikerat affärslösningar och kommersiell utveckling av ljudinnehåll, de två andra spåren innehåller punkter om en lång rad områden inom ljudbranschens kreativa universum – hela vägen från handfasta tips om hur du gör den perfekta pratan på några sekunder till hur lyssnarbeteenden förändras och vilka format som lyckas bäst i den allt hårdare konkurrensen. En rad internationella gäster tar plats på scenen tillsammans med många framstående namn inom den svenska ljudbranschen. Några exempel:

  • Att berätta om brott – true crime inifrån med Diamant Salihu (SVT), Pernilla Wadebäck (Tredje Statsmakten Media) och Paul Grant som skapat formatet BBC Gangster om organiserad brottslighet.
  • Nu skruvas ljuddramat upp handlar om hur drama i ljudform vinner mark – hör Spotify-kreatörer från Tyskland och Storbritannien berätta om den internationella lanseringen av ”Batman unburied”, och Moa Gammel (Sveriges Radio), Peter Grönlund (bland annat Spotify) och Karin Andersson (UR) diskuterar det svenska ljuddramat nu och framåt.

På Guldörat-dagen kan du också se och höra några av branschens tyngsta beslutsfattare prata om utvecklingen av innehållet i radiokanaler och ljudtjänster:

  • De stora ljudtrenderna – det lyssnar du på i morgon samlar utbudschefer från hela den svenska ljudbranschen i en panel som pekar ut riktningen för svensk radio-, podd- och ljudmarknad de kommande åren.
  • Musiken – så utvecklas den i radio och på streamingtjänster samlar också en namnkunnig panel från svensk musik- och ljudindustri som ger dig olika insikter om varför nutida musik låter som den låter och vad som påverkar dess genomslag i våra kanaler och tjänster.

Missa inte heller när morgonshowernas programledare berättar om sina hemligheter, vad BBC upptäckt styr lyssnarnas val av ljud i sina bilar eller att se landets främsta Rysslandsexperter podda om utvecklingen i Ukrainakriget. 

Alla programpunkter hittar du här.

Programmet för det kommersiella spåret hittar du här.

Så missa inte Guldörat! Portarna till Vasateatern öppnar vid 8.30 den 20 oktober, programmet rullar igång från 9-tiden och framåt. Exakta tider för programpunkter meddelas inom kort. I biljettpriset ingår hela dagens och kvällens program, lunch, fika, mingelmat på kvällen samt drinkbiljetter.

Passa även på att rösta i kategorierna Årets podd, Årets programledare podd och Årets programledare radio. Omröstningen är öppen till och med 9 oktober. Läs om och lyssna på årets nomineringar och rösta här.

Guldörat 2022

Foto: Micke Grönberg/ Sveriges Radio.

Utdelningen av radio- och poddbranschens viktigaste pris sker på Vasateatern i Stockholm 20 oktober. Det sker som en avslutning på den branschdag som från och med i år också heter Guldörat.

16 priser delas ut under galan inklusive de nya kategorierna Årets live (radio), Årets fakta (radio), Årets fakta (podd), Årets underhållning (radio), Årets underhållning (podd) och Årets ljudkampanj.

”Ljudbranschen är riktigt, riktigt glödhet och människor lyssnar mer än någonsin på radio, poddar, musik, ljudböcker, nyhetsklipp och så vidare. Därför är det extra roligt att berätta att vi nu utökar antalet priser och gör en ännu större och häftigare gala av Guldörat” säger Helena Bremberg, som är ordförande för Radioakademin.

Fortsätt läsa ”Guldörat 2022”

Nya namn i styrelsen för Radioakademin

Jennie Sjölander från Bauer Media, Johan Dahlberg från Perfect Day, Mattias Hermansson från Sveriges Radio och Lovisa Falk från Pod Me är nya medlemmar i styrelsen för Radioakademin. Foton: Bauer Media, Perfect Day och Ebba Bonde.

Helena Bremberg, som till vardags är områdeschef för Sveriges Radio Mitt, fortsätter att leda Radioakademin i ytterligare ett år. Bauer Medias content director Anna Rastner har valts till ny vice ordförande.

Nyinvalda i styrelsen är Jennie Sjölander som är biträdande produktchef för Podplay på Bauer Media, Johan Dahlberg som är podcastchef på Perfect Day och Mattias Hermansson som är projektledare på Sveriges Radio. Ny suppleant är Lovisa Falk – exekutiv producent och content operations manager på Pod Me.

Radioakademin arbetar just nu med planeringen inför Radio- och poddagen och prisutdelningen Guldörat i höst.

”Vi har påbörjat ett utvecklingsarbete av både Radio- och poddagen i oktober såväl som prisutdelningen av Guldörat. Vi återkommer med information om datum och lokal, nya priskategorier och om förändringar kring kvällsevenemanget så fort allt är på plats”, säger Helena Bremberg, ordförande i Radioakademin.

De omvalda medlemmarna i styrelsen är Alexandra Maric (Viaplay Group), Anders Elfström (Filt), Anders Held (Radiodays Europe), Anki Apreotesei (Bauer Media), Arash Dehvari (Spotify, suppleant), Gabriella Ljungstedt (Acast), Jakob Munck (Munck), Jenny Frisk (UR), Johan Lindström (Radionytt), Johan Mångård (radiokonsult), Kajsa Hallberg (Sveriges Radio), Karin Bäckmark (Spotify), Mattias Arwidson (Viaplay Group) och Patrick Mannerström (RCS, kassör).

Radio- och poddcheferna diskuterade kompetens och digitalisering

Kompetensförsörjning, radions digitalisering och exklusiva poddar var några av ämnena som togs upp när radio- och poddcheferna möttes på Radio- och poddagen.

Vilka ödesfrågor håller cheferna vakna på nätterna, frågade Johar Bendjelloul. som var moderator på ”VD-mötet”.

Bauer Medias VD Linda Palmgren sade att hon sover gott men att hon oroade sig över radiopolitiken och särskilt att radion är det enda mediet som inte har digitaliserats.

”Vi har stora utmaningar att få ut inehåll på FM-bandet som är en ändlig resurs. Vi vill se en digitalisering av radion, vilket kan fungera som en hävstång för radion, i hela Sverige” sade Linda Palmgren som även påpekade att den kommersiella radion är det enda mediet som får betala till staten för att bedriva sin verksamhet.

NENT:s radiochef Christer Modig höll med om vikten av en radiodigitalisering och efterfrågade mer långsiktighet från politikerna för att säkra radions framtid.

”Efter den nya frekvensauktionen 2025 vet vi inte vad som händer. Politikerna säger att det kommer att lösa sig, men om vi ska investera miljoner i digitala plattfomar måste vi få en längre sikt framåt” sade Christer Modig.

”FM går mot sotdöden – fyra SR-kanaler och några få kommersiella kanaler räcker inte för att hålla FM levande. Vi kommer att se en nedgång fram till 2030 och därefter är FM inte längre ett ställe där staten kan nå ut med information i en kris. Jag hoppas innerligt att politikerna förstår det. Vi hoppas få ett besked inom det närmaste året, annars kommer vi ta besked om att dra oss ur DAB+” fortsatte Christer Modig.

Sveriges Radios VD Cilla Benkö tvivlade dock på att politikerna kommer att ge stöd till en bred digitalisering av radion och att det kanske är så att DAB+ är en övergångsteknik som kommer att bli överspelad.

Cilla Benkö såg kompetensförsörjningen och resurser till teknisk utveckling som två stora utmaningar.

”Vi har verkligen ingen brist på idéer om vad Sveriges Radio ska vara i framtiden men vi ska också kunna förverkliga den. Vi har en brist på journalistutbildade och kvaliteten på dem har blivit sämre. Vi behöver spetsiga journalister men hur ska vi få tag på dem? Vi kanske måste börja utbilda dem själva inhouse” sade Cilla Benkö.

”Sedan behöver vi pengar till den tekniska utvecklingen. Spotifys budget för research och utveckling är lika stor som budgetarna för all public service i Sverige. Det är inte helt enkelt för oss att bli attraktiva för de bästa utvecklarna” fortsatte Cilla Benkö.

Att en del poddar numera blir exklusiva för plattformar var också något som diskuterades. Det kan ske både genom att som Spotify helt låsa in poddar till den egna plattformen eller som andra göra dem tillgängliga först för de egna användarna. Acast har valt att lägga ut allt samtidigt överallt.

”Det finns inget rätt eller fel. Man får acceptera att andra har annorlunda affärsmodeller. Men vi från Acast tror inte på idén om att stänga inne innehåll. Nu kan man hitta poddar på 250 olika plattformar och det tycker jag man ska främja. Men jag tror att betalväggar och prenumerationer kommer att finnas kvar och utvecklas” sade Fredrik Hermansson från Acast.

Den unga målgrupp som har vuxit upp med användarskapat material kommer kanske aldrig att börja lyssna på linjär radio, menade Linda Palmgren från Bauer. Cilla Benkö valde dock att påminna om den linjära radions styrka.

”Det går snett om vi tror att allt kommer att handla om poddar. Vi sitter på ett format som är linjär radio och som fem miljoner lyssnar på varje dag. Den linjära radion fyller en annan funktion än poddar och vi har bättre lyssnarsiffror än någonsin. Vi befinner oss i den mest spännande och utvecklande tiden för ljudmediet någonsin och har alla möjligheter i världen” sade Cilla Benkö.

Cilla Benkö fick medhåll från NENT:s Christer Modig om den linjära radions styrka och Linda Palmgren från Bauer pratade om att det bästa är en kombinationen av linjär radio, podd och nya hybridvarianter däremellan.

Johan Lindström/Radionytt.se

Guldörat 2021: Priser till Rättegångspodden och dokumentären Manipulatören samt postumt till Katarina Hahr

I dag delade Radioaakdemin ut priset Guldörat i tre kategorier under Radio- och poddagen. Pris för Årets poddprouktion gick till Rättegångspodden och för Årets avslöjande till P1 Dokumentären ”Manipulatören”. Nyligen bortgångna P1-profilen Katarina Hahr tilldelades Årets hederspris postumt. Priser i övriga kategorier delas ut i kväll.

Årets poddproduktion 2021: Rättegångspodden – Nils Bergman för Acast
Juryns motivering: Årets Poddproduktion går till en podcast som år efter år levererar engagerande innehåll som berör miljontals människor utan att någonsin tumma på kvaliteten. Med en otrolig finess och fingertoppskänsla lyckas produktionen leda lyssnaren in bakom stängda dörrar till en annars sluten värld. Med hjälp av skickligt berättarskap, intervjuer och bandade ljudinspelningar har skaparen bakom denna produktion på egna ben lyckats ge liv till historier som har fängslat stora delar av svenska folket.

Årets avslöjande 2021: Manipulatören – Ekot/P1 Dokumentär
Juryns motivering: Ett blottläggande avslöjande och en mycket välgjord dokumentärserie om ett utstuderat rovdjur som trots upprepade brott i åratal kunnat fortsätta att utpressa och begå sexövergrepp mot unga kvinnor.

Årets hederspris 2021: Katarina Hahr
Juryns motivering: Vinnaren blev en av Sveriges Radios stora profiler och stod för en helt egen journalistik i P1. Hon förlorade synen i 30-årsåldern och det gjorde att hon utvecklade en särskild lyhördhet i alla andra sinnen. Ingen på Sveriges Radio hade ett större kontaktnät inom skådespelar- och artistbranschen och det gav henne en alldeles särskild position. Hennes alla samtal med kända kulturpersonligheter finns lyckligtvis kvar nu när hon tyvärr själv har lämnat oss alldeles för tidigt.

För mer information, vänligen kontakta:

Helena Bremberg, ordförande Radioakademin
helena.bremberg@sverigesradio.se
0706-84 92 01